Do Ministra Infrastruktury wpłynęła interpelacja w sprawie budowy obwodnicy Złotego Stoku w ciągu drogi krajowej nr 46 oraz drogi ekspresowej S8 na odcinku Bardo – Kłodzko. Jakie są najbliższe plany resortu na te inwestycje?
Poseł Marcin Gwóźdź odniósł się do sytuacji, iż w ostatnich miesiącach ministerstwo oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
wstrzymały projektowanie obwodnicy Złotego Stoku, motywując decyzję planowanym przejęciem ruchu przez drogę ekspresową S8 na odcinku Bardo–Kłodzko.
– Niestety, do dnia dzisiejszego
dla wspomnianego odcinka S8 nie została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, nie wybrano także ostatecznego wariantu przebiegu trasy. Odcinek ten wciąż pozostaje w fazie analiz i konsultacji, a wskazywane w przeszłości terminy realizacji nie zostały dotrzymane. W efekcie społeczność lokalna w Złotym Stoku i okolicznych miejscowościach została pozbawiona zarówno realnych perspektyw na obwodnicę w ciągu DK46, jak i gwarancji szybkiej realizacji nowej drogi ekspresowej. Stanowi to poważny problem z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, komfortu życia mieszkańców oraz przyszłości rozwoju gospodarczego tego obszaru – zaapelował poseł.
W związku z tym, polityk przedstawił listę pytań do MI, na które odpowiedział sekretarz stanu Stanisław Bukowiec.
Co z obwodnicą Złotego Stoku?
Wiceminister zaznaczył, że budowa obwodnicy Złotego Stoku w ciągu drogi krajowej nr 46 została uwzględniona w Programie Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030, a w lipcu 2021 r. podpisana została umowa na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy Złotego Stoku w ciągu DK46.
Wyjaśnił, że w ramach prac nad stadium analizie poddano łącznie 12 wariantów przebiegu obwodnicy, które uzależnione były od planowanych wariantów przebiegu drogi ekspresowej S8 Bardo – Kłodzko.
- Analiza wykazała, iż poszczególne warianty przebiegu obwodnicy charakteryzują się bardzo niską ekonomiczną stopą zwrotu inwestycji. Mając na uwadze wyniki analizy Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad nie zatwierdziła żadnego z wariantów obwodnicy. W związku z powyższym podjęta została decyzja o wstrzymaniu dalszej realizacji projektu oraz zakończeniu umowy z wykonawcą – poinformował, zaznaczając, że wstrzymanie realizacji projektu nie przesądza, że nie zostanie on zrealizowany w przyszłości.
Jak dodał Bukowiec, powrót do ponownej analizy zasadności budowy obwodnicy będzie możliwy, gdy nastąpi istotna zmiana warunków ruchowych oraz otoczenia ekonomicznego i społecznego, co może się stać najwcześniej po wyborze wariantu przebiegu drogi ekspresowej S8 na odcinku Bardo – Kłodzko.
Sytuacja na S8
Tym samym wiceminister przekazał, że obecnie realizowany jest Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), w którym ujęte zostało zadanie polegające na budowie ciągu drogi ekspresowej S8 Wrocław – Kłodzko wraz ze wspomnianym problematycznym odcinkiem.
– Przedmiotowy ciąg trasy S8, ze względu na swoją długość podzielony został na kilka odcinków realizacyjnych, które znajdują się na różnych etapach procesu inwestycyjnego. Obecnie pięć odcinków realizacyjnych znajduje się w budowie. W grudniu 2023 r. zawarte zostały umowy z wykonawcami trzech odcinków pomiędzy Wrocławiem a Łagiewnikami a w czerwcu 2024 r. umowa z wykonawcą odcinka Ząbkowice Śląskie – Bardo. Natomiast 13 stycznia 2025 r. zawarta została umowa z wykonawcą odcinka Niemcza – Ząbkowice Śląskie.
W trakcie procedury przetargowej jest ostatni odcinek od Łagiewnik do Niemczy. Zawarcie umowy powinno nastąpić w najbliższych tygodniach. Zgodnie z obecnie zakładanymi harmonogramami zakończenie realizacji tych sześciu odcinków realizacyjnych planowane jest odpowiednio na jesień 2027 r. oraz przełom 2028/2029 r. – wyjaśnił.
Stanisław Bukowiec następnie odniósł się do samego odcinka Bardo – Kłodzko, wskazując, że proces inwestycyjny jest na wcześniejszym etapie, a opracowane wstępnie korytarze przebiegu drogi S8 na tym odcinku budziły w przeszłości z jednej strony duże zainteresowanie lokalnej społeczności, w tym jednostek samorządu terytorialnego, a z drugiej również duży sprzeciw co do poprowadzenia drogi w tych poszczególnych wariantach. Sytuacja ta sprawiła, że konieczne będą dodatkowe analizy, aby opracować i wskazać wariant przebiegu drogi, który w możliwie największym stopniu będzie realizował założenia projektu, ale też odpowie na postulaty społeczne.
– W dokumentacji tej zostaną przeanalizowane możliwe przebiegi trasy na tym odcinku, z wykorzystaniem wariantów analizowanych na wcześniejszych etapach. Należy zatem wskazać, że proces inwestycyjny dla odcinka drogi S8 Bardo – Kłodzko będzie nadal prowadzony, a rzeczowa realizacja będzie możliwa po ostatecznym określeniu przebiegu drogi na tym odcinku, co zgodnie z obecnym harmonogramem nastąpi w 2028 r. Rzeczowa realizacja przedmiotowego odcinka drogi S8 aktualnie przewidywana jest na lata 2033 – 2035 – dodał.
Na koniec przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury przypomniał natomiast, że budowa inwestycji infrastrukturalnych, w tym dróg ekspresowych i obwodnic miejscowości jest przedsięwzięciem bardzo złożonym, poprzedzonym długotrwałym procesem przygotowania inwestycji oraz obwarowanym wieloma rygorami prawnymi, proceduralnymi i standardami technologicznymi. Bukowiec wierzy jednak, że realizacja zadań przyniesie wiele korzyści lokalnej społeczności.
– Realizacja dróg szybkiego ruchu oraz obwodnic na terenie województwa dolnośląskiego pozwoli na płynny ruch pojazdów, przyczyni się do sprawniejszego transportu towarów, szybszych i bezpieczniejszych podróży, poprawy jakości życia społeczeństwa, zmniejszenia ryzyka wypadków, łatwiejszego dostępu do usług, rozwoju gospodarczego regionów oraz turystyki. Równocześnie nastąpi inny rozkład ruchu drogowego na sieci, odciążając drogi o niższych parametrach technicznych – wymienił.